Jakiś czas temu (dokładnie rok temu) na moim profilu na Instagramie stworzyłam ankietę, w której wzięło udział ponad 6 tysięcy osób (koniecznie dołącz do mnie i Ty- @monika_konefal). Ankieta skierowana była do osób posiadających konto w tym serwisie- czyli, które są potencjalnymi klientami ludzi sprzedających swoje produkty przez Instagrama. Miała ona na celu sprawdzenie, co ludzie lubią na Instagramie, a jakie praktyki odstraszają ich i sprawiają, że odchodzą do konkurencji. Ciekawa wniosków? Zapraszam! Będzie ZACNIE!
Sprzedaż na Instagramie- czy można mieć sklep nie mając sklepu?
No pewnie, że można. Ale dlaczego ktoś sobie to robi?! Stworzenie sklepu internetowego, dla laika, to maksymalnie dwa tygodnie pracy. Nie mówię o skomplikowanych stronach, ale o prostym sklepie do którego się wchodzi, kupuje i się z niego wychodzi. Brak sklepu internetowego naprawdę odstrasza klientów i wpływa na ewentualny negatywny odbiór marki. Zaraz napiszę Ci, dlaczego aż 94% moich obserwujących, którzy wzięli udział w ankiecie, nie kupuje u sprzedawców na Instagramie, którzy nie mają sklepu internetowego.
„Cenę podam na PRIV”
To jedna z najgorszych praktyk stosowana jest przez wielu sprzedawców! Więc ja zapytam delikatnie: A co to kurde, tajemnica? A może cena uzależniona jest od zamożności kupującego i ustalana po przejrzeniu jego profilu? No nie. Tak nie robimy! Jeśli brakiem sklepu i tak utrudniasz swoim potencjalnym klientom zakup, nie rzucaj im dodatkowych kłód pod nogi. Zdradzę Ci pewną tajemnicę, o której wiedzą chyba nieliczni… Ludzie, w dzisiejszych czasach, nie mają czasu. Nie mają czasu nawet na to, by spokojnie zjeść. Dlatego tym bardziej nie mają czasu na zabawę w kotka i myszkę- pójdą tam, gdzie kupią kocyk, sukienkę, sweter lub czapkę bezproblemowo. Wiele osób zasłania się budowaniem relacji. Ale klient nie chce budować z Tobą na tym etapie przyjacielskiej relacji. Nie chce pisać sobie z Tobą wiadomości o pogodzie, ani wpaść do Ciebie na kawę. Nie tak buduje się wizerunek sprzedając. No chyba, że chodzi o produkty spersonalizowane pod Ciebie.
Aby nie być gołosłowną- 96% osób biorących udział w ankiecie, które przeszły (lub przeszłyby) do komentarzy pod postami marki w celu odnalezienia ceny, widząc „PRIV”, „cena na priv”, rezygnuje z zakupu.
Zbyt skomplikowany proces sprzedażowy
Tęgie głowy informatyczne walczą o to, by ułatwić klientom poruszanie się po stronach sklepów internetowych. Sprawdzają każdy, najmniejszy szczegół, bo okazuje się, że umieszczenie informacji o darmowej wysyłce lepiej działa w tym, a nie tamtym miejscu i wpływa na zwiększenie konwersji nawet o kilka procent. Walczą o to, by jak najszybciej doszło do finalizacji zakupu, bo zbyt długa droga do koszyka może zmniejszyć znacząco konwersję. Ta! Zobacz, jakie szczegóły mają wpływ na ilość zakupów! Jakie błahostki zniechęcają klientów do podjęcia działań. I teraz policz, ile czasu zajmuje klientowi zakup u osoby, która nie ma sklepu, a sprzedaje za pośrednictwem samego konta na IG.
- Wiadomość dotyczące ceny.
- Wiadomość dotycząca ewentualnych rozmiarów.
- Wiadomość dotycząca danych do przelewu.
- Wiadomość dotycząca wysyłki potwierdzenia przelewu.
- Wiadomość dotycząca adresu i numeru telefonu.
Często bywa i tak, że po punkcie 3 kończy się konwersacja, bo komuś jednak znudziło się odpisywanie na wiadomości na Instagramie.
Brak sklepu internetowego zmniejsza konwersję o MILIONY PROCENT (to hiperbola, #ŻebyNieByło).
Wynik mojej ankiety? 89% ankietowanych nie doprowadza do końca (lub w ogóle nie rozpoczyna) procesu sprzedażowego przez wiadomości na IG.
Brak szybkich płatności
Tutaj nie trzeba wiele tłumaczyć. Brak szybkich płatności to, po pierwsze, konieczność wykonywania przelewu tradycyjnego (przypominam, my- ludzie, jesteśmy leniuszkami, leniuszkom się nie chce). Po drugie- nie każdy ufa „tym od zwykłych przelewów!”. Szybkie płatności są równe bezpieczeństwu kupującego.
79% ankietowanych nie robi przez internet zakupów tam, gdzie metoda płatności to przelew tradycyjny.
Sprzedaż przez Instagram- co daje sklep internetowy
Przede wszystkim wpływa korzystnie na Twój wizerunek! Po drugie, ułatwia klientom proces zakupowy i zmniejsza ilość Twojej pracy. Daje Ci możliwość podpięcia szybkich płatności. Oprócz tego, instalując na nim pixel Facebooka będziesz mogła podpinać produkty na zdjęciach na tablicy!
Prosty sklep internetowy stworzysz na gotowych platformach sklepowych (opłata roczna wynosi na początek nawet 400 zł netto- 33,33 zł netto MIESIĘCZNIE w zależności od pakietu). Możesz również sama zbudować prosty sklep internetowy oparty na WooCommerce!
Instagram ma potężną moc sprzedażową! Wykorzystaj ją.
Koniecznie dołącz do mnie na Instagramie i zobacz, jak tworzę- @monika_konefal.