O budowaniu świadomości marki mówi się zdecydowanie za mało. Marketingowcy i osoby kochające miłością najszczerszą wskaźniki, liczby, wykresy i wszystko to, co w łatwy sposób mierzalne, nie przepadają za badaniem wpływu działań brandingowych na sprzedaż. Tak naprawdę zmierzyć to ciężko nawet tęgim głowom w wielkich korporacjach. Tak więc tym bardziej problem może pojawić się w małej, często jednoosobowej firmie, w której musimy stać się specami od strategii kreatywnej i budowania świadomości marki, remarketingu, obsługi klienta, stworzenia produktu i wszystkiego innego. Ufff! Ależ tego dużo.
Dlatego dzisiaj napiszę słów kilka o tym, czym jest budowanie świadomości marki, dlaczego jest tak ważne, dlaczego warto inwestować w nie czas i pieniądze i dlaczego mierzenie opłacalności metodami, którymi mierzymy inne- łatwo mierzalne wskaźniki, jest po prostu bez sensu.
Czym jest budowanie świadomości marki
Budowanie świadomości jest niczym innym, jak tworzeniem w głowie odbiorcy pewnej mapy skojarzeń związanych z naszą marką. Podejmując działania musimy mieć na uwadze to, że będą miały one wpływ na to, jaki obraz naszej marki powstanie w głowie odbiorcy. Proces ten jest żmudny i długotrwały, nawet (!) jeśli posiadamy duże budżety reklamowe. Bo budżety reklamowe pozwolą nam na dotarcie do szerszego grona odbiorców w krótkim czasie, ale już każda poszczególna jednostka potrzebuje dłuższego czasu na oswojenie się z marką i wyrobienie sobie o niej zdania.
Po co w ogóle mówimy o budowaniu świadomości marki?
Silna marka daje Ci przewagę na rynku. Daje Twojemu produktowi przewagę nad pozostałymi dlatego, że ludzie silnej marce po prostu ufają. Zastanawiasz się, dlaczego to tak ważne? Zobacz, jak wysoko w piramidzie potrzeb znajduje się potrzeba bezpieczeństwa. Ludzie chcą… Ba! Ludzie muszą czuć się wolni od strachu. Także w procesie zakupowym. Wybiorą Ciebie, bo Ciebie poznali. Bo Tobie zaufali. Bo wiedzą, że nie wciskasz im gówna, a pełnowartościowy produkt (czymkolwiek by on nie był).
Jak budowanie świadomości marki wpływa na Twoje konto na Instagramie i fanpage na Facebooku
Zarówno na Facebooku, jak i Instagramie to, w jaki sposób komunikujesz się z odbiorcami ma wpływ na odbiór Twojej osoby i odbiór Twoich treści/produktów. Budując świadomość marki sprawisz, po pierwsze, że ludzie Cię zapamiętają. Po drugie- będą kojarzyli Cię z konkretnymi treściami/produktami. Po trzecie- zaufają Ci. I właśnie dlatego wybiorą Twój produkt.
Jako, że większość z Was, zaglądających tutaj, jest z mojego Instagrama, skupię się nieco dokładniej na tym kanale. Pewnie zauważyliście, że wiele poradników dotyczących Instagrama skupia się na budowaniu pięknego konta i dobieraniu hashtagów. Oczywiście, są to rzeczy ważne, które zdecydowanie wpłyną na odbiór Twojego kanału komunikacji oraz dadzą możliwość dotarcia do nowych osób. Ale co z tymi, którzy już z Tobą są? To właśnie o nie powinieneś zadbać najbardziej- a one, dzięki temu, zadbają o Ciebie.
Spróbuj skupić się na działaniach mających na celu uaktywnienie Twoich obserwatorów. To osoby, które z jakiegoś powodu już z Tobą są. Musisz o nie zadbać!
Bardzo często (a nawet częściej) okazuje się, że spójność wizualna to nie wszystko. Ile widzi się przecież kont, które mimo przepięknych fotografii mają znikome zaangażowanie. Ile natomiast jest profili, na których zdjęcia są „byle jakie”, na których nie dba się o całokształt i spójność wizualną, a jednak autorzy są oklaskiwani, a pod zdjęciami można zobaczyć setki a nawet tysiące serduszek i mnóstwo komentarzy. Są to oczywiście dwie skrajności, chciałam natomiast pokazać, że o wiele ważniejsze niż używanie tego samego presetu do wszystkich zdjęć jest zbudowanie w odbiorcach zaufania, wzbudzenie sympatii i zgromadzenie wokół siebie ludzi, którzy są z Tobą dla Ciebie. Innymi słowy- chodzi o zbudowanie silnej marki.
Jeśli chcesz budować świadomość własnej marki i sprawić, by ludzie, po prostu Cię polubili, nagrywaj Insta Stories (Insta Stories to podstawa!). Dzięki temu każdy będzie mógł zaznajomić się z Tobą, Twoim głosem, Twoim sposobem mówienia, a nawet dialektem, czy akcentem. Tutaj masz pewność niepowtarzalności.
Pamiętaj również, jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, by dzielić się wiedzą i pomagać swoim obserwującym rozwiązywać problemy. Bo o ile Instagram to kanał na luzie, który ma przybliżyć Twoim obserwującym Ciebie jako człowieka, o tyle musisz pamiętać, żeby przypominać swoim obserwującym o tym, czym się zajmujesz.
Podsumowując ten akapit- budowanie świadomości marki wpłynie na odbiór Twojej osoby, na zwiększenie zaangażowania Twoich obserwujących, co w przyszłości przełoży się na sprzedaż Twojego produktu.
Czy kolejność „najpierw produkt, później społeczność” jest zła?
Wielu Influencerów tworzy własne produkty. Wiesz dlaczego? Dlatego, że nie chcą już wykorzystywać swojego potencjału sprzedażowego na inne marki, a chcą go wykorzystać na siebie samych. Czy jest w tym coś złego? Absolutnie nie. Sama kupuję ubrania od dziewczyny, którą poznałam na Instagramie, kursy, książki, czy szkolenia od człowieka, który mądrze mówi i mu ufam. I wydawać by się mogło, że o wiele łatwiej jest tym osobom, bo mają już wokół siebie odbiorców, ale zapominamy o tym, że osoby te budowały społeczność latami. Często również jest tak, że mając wokół siebie społeczność musimy w pewnym stopniu dopasować produkt do niej (mowa np. o influencerach lifestylowych). Jeśli natomiast zaczynamy budowanie społeczności mając produkt, możemy być pewni, że dołączają do nas osoby zainteresowane tym, co oferujemy i o czym mówimy.
Tak więc pamiętaj- nigdy nie jesteś na straconej pozycji. Każdy zaczynał kiedyś od zera, a budowanie świadomości marki jest długotrwałe i często dosyć kosztowne.
Social Media firmowe w kontekście budowania świadomości marki
Mimo, że tak wiele mówi się o konieczności posiadania Social Mediów to nadal wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, czy warto je mieć. Dlatego odpowiadam- WARTO! Natomiast jeśli dopiero zaczynasz, jesteś sama i nie jesteś w stanie obsłużyć wielu kanałów, skup się tylko i wyłącznie na tych (a nawet na jednym), w których przebywają Twoi odbiorcy. Przykład? Proszę bardzo! Jeśli szyjesz ubrania dla osób dojrzałych nie ma sensu zaczynać od Tik-toka. Osoby w tym wieku najczęściej przebywają na Facebooku, ewentualnie na Instagramie. I właśnie takim tokiem rozumowania powinnaś pójść.
Czym w praktyce jest budowanie świadomości marki
Po pierwsze- musisz dać ludziom o sobie znać. Najpierw powinnaś poinformować odbiorców kim jesteś. Jedno zdanie. Hasło, które zapadnie ludziom w pamięci i które, gdy tylko usłyszą nazwę Twojej marki, będzie od razu przychodziło im do głowy. Najlepiej, jeśli ten komunikat będzie pojawiał się we wszystkich Twoich kanałach. I absolutnie nie chodzi o to, by powtarzać go za każdym razem Twoim odbiorcom na fanpageu, czy Instagramie. Wystarczy, że swoje hasło umieścisz:
- na banerze na stronie Internetowej (dzięki temu osoba, która do Ciebie trafi od razu będzie wiedziała, czym się zajmujesz)
- na fanpageu np. na zdjęciu w tle lub w krótkiej historii firmy (to ten element, który na komputerze wyświetla się w pasku bocznym z prawej strony fanpageu)
- na Instagramie w sekcji BIO
Jeśli chodzi o działania płatne w formie reklam na Facebooku, czy Instagramie, w wielkim skrócie, budowanie świadomości marki powinno wyglądać następująco:
- najpierw informujesz nowych odbiorców o swoim istnieniuPrzykład? Wystarczy, że np. nagrasz krótki film, w którym powiesz: „Cześć, nazywam się Monika Konefał i #MuszęWamPowiedzieć”- w jednym zdaniu zawarte najważniejsze informacje- imię i nazwisko oraz nazwa strony, która jest jednocześnie hashtagiem. W tej części po prostu informujesz ludzi o tym, że jesteś (przypominam, że mówimy o działaniach płatnych, w związku z czym reklamy targetowane są w taki sposób, że docierasz do osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi treściami/produktami). Dzięki temu, gdy otrzymają od Ciebie kolejny, bardziej szczegółowy komunikat, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zainteresują się Twoim produktem/Twoją osobą, bo już o Tobie słyszeli.
To oczywiście tylko przykład, a temat zdecydowanie nadaje się na oddzielny tekst. Chciałam natomiast pokazać, jak ważny jest ten etap. Pozwala klientowi zaznajomić się z marką i sprawić, że klient zacznie Cię kojarzyć.
- kolejnym etapem jest zaznajomienie klienta z Twoim produktemBardzo dobrym rozwiązaniem na tym etapie jest „poczęstowanie” klienta . Bądź internetową hostessą. Przykładem może być darmowy rozdział Twojego ebooka, wyczerpujący artykuł na temat związany z tym, czym zajmujesz się w firmie.
- następnie rozbudzasz w kliencie potrzebę posiadania Twojego produktu (ten temat bardzo szczegółowo omówię w )
- prowadzisz remarketing, który doprowadza do zakupu
- prowadzisz posprzedażową opiekę nad klientem
Mam wrażenie, że bardzo się rozpisałam. Nie jestem w stanie niestety w jednym tekście poruszyć absolutnie wszystkich zagadnień. Zależy mi natomiast na tym, byś miała świadomość, że bez działań prowadzących do utrwalania w głowach odbiorców nazwy Twojej marki oraz jej głównych założeń, nie zbudujesz silnej marki. A to właśnie silna marka sprzedaje o wiele łatwiej.
Budowanie świadomości marki to żmudny proces wymagający kreatywności. Dlatego już niedługo będziesz miała możliwość skorzystania z Warsztatów Kreatywnego Pisania. Znajdziesz w nich instrukcje, ćwiczenia i zadania, dzięki którym stworzysz swoją własną strategię- napiszesz scenariusze, stworzysz treści reklamowe, treści na stronę internetową!
Przypominam również, że stacjonuję w swojej Insta bazie- KLIK. Zapraszam Was również do tajnej i zamkniętej grupy na Facebooku, w której co tydzień we wtorek o 10:30 odbywa się RAJMARK- transmisja na żywo na tematy najbardziej Was interesujące!