O stronie internetowej słów kilka

Mam przyjemność przeprowadzać audyty stron internetowych pod kątem treści. Nasuwa mi się na podstawie obejrzanych sklepów i wizytówek jeden wniosek. Zanim zaczniemy myśleć zbyt kreatywnie skupmy się na tym, by było kreatywnie prosto i kreatywnie przejrzyście.

Zadaj sobie pytanie, czego szuka odbiorca

Wyobraź sobie, że chcesz wyczyścić narożnik. Szukasz firmy zajmującej się praniem tapicerek. Trafiasz na pierwszą lepszą stronę, a tam tutorial, jak samemu wywabić plamę, opis typów materiałów oraz recenzja proszku do czyszczenia. Co robisz w takiej sytuacji? Idziesz na inną stronę internetową, na której znajdziesz terytorium, na jakim działa firma, numer telefonu i ewentualnie cennik.

Rozumiesz, o co mi chodzi? Strona internetowa to jest miejsce, do którego przychodzi klient już zainteresowany USŁUGĄ. Klient, którego nie interesuje w tym momencie gramatura proszku do prania oraz instruktaż, jak samemu pozbyć się plamy, a jedynie dane kontaktowe i zakres usług.

Strona internetowa, w przeciwieństwie do Social Mediów ma być miejscem prostym. Miejscem, w którym klient od razu wie, czym się zajmujesz oraz znajdzie informację jak dokonać u Ciebie zakupów/zamówić usługę. Nie utrudniaj mu tego procederu!

Komunikaty

Twoja strona główna ma być atrakcyjnym spisem treści. Ma być wizytówką i miejscem najważniejszych informacji na temat tego, co klient/odbiorca u Ciebie dostanie. Komunikaty na stronie powinny być jasne: „Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o współpracy”, „Chcę wycenę usługi”, „Zadzwoń i umów się na wizytę”, „Kup teraz”, „Kup dożywotni dostęp”, itp.

Komunikaty tworzysz poprzez ocenę, po co klient przychodzi do Ciebie na stronę. Komunikat (najlepiej w formie przycisku) ma sugerować, co klient otrzyma po kliknięciu w niego.

Treści treściwe

Poza komunikatami głównymi na stronie powinny znaleźć się najważniejsze informacje dotyczące produktów/zakresu usług oraz/lub aktualności. Wymień usługi, pokaż najchętniej kupowane produkty lub produkty w promocyjnej cenie.

Przede wszystkim pamiętaj, by tłumaczyć łopatologicznie, po co klientowi potrzebny jest Twój produkt/Twoja usługa. Zwłaszcza, jeżeli są to skomplikowane systemy, czy usługi informatyczne potrzebne lub przydatne w biznesach, a których nazewnictwa nie ogarnia umysł przeciętnego zjadacza chleba (jak na przykład mój).

Minimum słów – maksimum treści! Zapamiętaj i tego się trzymaj.

Kreatywne opisy produktów

Tworząc opisy produktów na stronie internetowej pamiętaj, że oprócz fikuśnych zwrotów, musisz zawierać w nich słowa kluczowe, po których klienci będą szukać Twojej strony w wyszukiwarce. Temat pozycjonowania strony jest obszerny, ale warto się nim zainteresować.

Pamiętaj, by opisy pasowały do języka komunikacji całej marki. Nie wszędzie odpowiednie będą fikuśne zwroty i szalone porównania. Co ważne – w miarę możliwości pokuś się o różne opisy dla każdego produktu. To niesamowite urozmaicenie i zachęta dla klienta, by wejść w kolejny produkt i przeczytać, co ciekawego masz do powiedzenia.

Jak zrobić audyt strony

Napiszę Ci, w kilku punktach, jak zrobić prosty audyt strony pod kątem treści:

1. Sprawdź, czy na ekranie startowym, zaraz po wejściu na stronę internetową, jest widoczny komunikat mówiący, czym się zajmujesz. To właśnie w tym miejscu klient/odbiorca musi znaleźć odpowiedź na swoje pytanie oraz potwierdzenie, że zaspokoimy jego potrzebę.

2. Czy przewijając stronę, klient widzi najważniejszy komunikat minimum dwa/trzy razy (kup teraz, zamów wycenę, zadzwoń itd.)?

3. W przypadku strony wizytówki — oceń, czy dane kontaktowe znajdują się w widocznym miejscu?

4. W przypadku sklepu internetowego — sprawdź, czy menu jest widoczne i łatwo dostępne, a kategorie jasno nazwane?

5. Sprawdź, czy w jasny sposób tłumaczysz, co klient u Ciebie znajdzie (tworząc komunikaty, musisz potwierdzać słuszność przybycia na Twoją stronę: „Jesteś tutaj, bo nikt nie odpowiada na Twoje CV?” (klient myśli wtedy: „Tak! Nikt nie odpowiada na moje CV!”) oraz odpowiadać na pytania, które zadają odbiorcy, potwierdzając tym samym, że jesteś w stanie zaspokoić ich potrzebę: „Dzięki Instrukcji będziesz aplikowała skutecznie i dostaniesz pracę”).

Na zakończenie

Jak widzisz, komunikacja jest niesamowicie ważna. To, jakich słów używasz wpływa na to, czy klient pozostanie na stronie, czy ucieknie gdzie pieprz rośnie. Pamiętaj również, że oprócz komunikatów ważna jest także identyfikacja wizualna – Twoje logo, kolory, czcionki oraz zdjęcia produktów!

Jeśli, mimo wskazówek, nie jesteś pewna, jak powinny wyglądać komunikaty na Twojej stronie, możesz skorzystać z możliwości indywidualnych konsultacji i razem rozprawimy się z Twoimi komunikatami!