Na co dzień zajmuję się między innymi podejmowaniem współprac z Influencerami. Zatapiam się w głębinach Instagramowych mórz pełnych kont i z ogromnym zaangażowaniem wyszukuję profile, które warte są uwagi. Zanim jednak zadasz sobie pytanie „Jak wyceniać posty na Instagramie?/ Jak wyceniać współprace na Instagramie?” zastanów się, czy wiesz, w jaki sposób naprawdę dobrze przeprowadzić współpracę. Bo o ile rzeczywiście w przypadku dużego konta wycenianie pojedynczego postu ma „jakiś tam” sens, o tyle wycenianie jednego posta na Instagramie nic nie daje.

Obserwujący to nie wszystko- czy masz zbudowaną świadomość własnej marki?

Pamiętaj, to bardzo ważne! Możesz mieć 10 tysięcy obserwujących i rewelacyjne zaangażowanie oraz poparcie „swoich ludzi” oraz 100 tysięcy followersów, którzy są z Tobą tylko i wyłącznie po to, by Cię wyśmiać, hejtować lub są, ale nie mają ochoty ani Ciebie słuchać ani czytać. To od Ciebie w dużej mierze zależy, kogo i czym zatrzymasz na swoim profilu. Firmie zależy na tym, byś wykorzystała swoją markę osobistą do promowania i budowania świadomości jej marki. Dlatego tak ważne jest to, co myślą o Tobie Twoi obserwujący. Czy są zaangażowani, z zaciekawieniem oglądają Twoje Stories i czytają opisy pod zdjęciami, czy raczej „są bo są, ale jakby ich nie było” (#JuNołŁotAjMin). Czyli! Czy sama masz zbudowaną świadomość swojej marki.

Skup się na angażowaniu swojej społeczności. Ja wiem, że to mówią wszyscy specjaliści (więksi i mniejsi). Angażuj, angażuj, angażuj, ANGAŻUJ, a Tobie od tego aż się ulewa. No ale musisz angażować. Więc ja też mówię. #Angażuj!

Jak wyceniać posty na Instagramie? Jak wyceniać współprace na Instagramie?

W cale nie jest to takie oczywiste. Pod uwagę należy wziąć wiele kwestii. Np. czy współpracujesz z jedną/dwiema markami, czy np. z dziesięcioma? Pamiętaj, że im więcej marek, tym trudniej o wygospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca reklamowego dla każdej z nich. W cale nie jest tak, że im więcej marek influencer reklamuje tym lepiej! Z perspektywy marki, osoba, która NIE jest „Instagramowym słupem reklamowych” to lepszy partner biznesowy.

Z mojej perspektywy mogę doradzić Ci, abyś, zanim zaczniesz wyceniać post, zapytała- czego marka od Ciebie oczekuje. Na podstawie otrzymanej odpowiedzi przygotuj dobrą strategię. Pokaż, jak możesz promować produkty i czym wyróżnisz się na tle innych influencerów.

Jeśli nie masz pomysłu na prowadzenie działań, nie wiesz jak się za to zabrać i chciałabyś, by współprace jednorazowe przerodziły się w stałe, koniecznie zobacz moją „Instrukcję dla influencerów” , w której pokazałam krok po kroku, jak powinny wyglądać współprace pod kątem słów. Mówię tam, jak powinno się przeprowadzać współpracę, na co zwracać uwagę tak, by współpraca przerodziła się w stałą!

Jak wyceniać posty na Instagramie? Jak wyceniać współprace na Instagramie?

Mam dla Ciebie smutną informację. Nikt nie stworzył uniwersalnego kalkulatora i nie napisze wprost wszystkim, którzy szukają odpowiedzi (jeśli ma odrobinę oleju w głowie) jednej konkretnej kwoty za współprace na Instagramie. Jest tak wiele zmiennych, że po prostu nie da się tego zrobić. Ważne jest to, ilu masz obserwujących (tutaj zaznaczę, że markom raczej nie opłaca się podejmować nawet współprac barterowych z osobami mającymi mniej niż chociażby 3000 obserwujących- wyjątkiem są konta gromadzące bardzo wąskie i specyficzne grupy odbiorców dotyczące konkretnych nisz), jaki jest cel współpracy- czy ma to być samo promowanie produktów, czy marka oczekuje również zdjęć do wykorzystania w Social Mediach, jak duże masz konto, jakie jest zaangażowanie Twojej społeczności, itd, itd! Jest to naprawdę złożone zagadnienie i nie da się napisać jednej konkretnej kwoty.

Proponuję Ci też na początek rozpocząć współpracę od barteru (oczywiście w granicach rozsądku- może się okazać, że masz świetnie prosperujące duże konto z ogromną ilością obserwujących i uważasz, że barter nie wchodzi w grę). Zbuduj relację z marką, sprawdźcie siebie nawzajem i po jakimś czasie negocjuj warunki.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie współpracy napisz do mnie na Instagramie- @monika_konefal