Każdy influencer, który chciałby rozpocząć współpracę z firmami musi wiedzieć w jaki sposób napisać wiadomość- tak, aby druga strona potraktowała go poważnie. Przygotowałam więc dla Was poradnik, z którego dowiecie się, jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy. Będzie też parę przykładów na to, czego nie robić pisząc taką wiadomość.

Zapamiętaj – już na etapie pisania wiadomości mailowej/czy wiadomości na IG budujesz świadomość własnej marki w oczach marketingowca. Zrób fantastyczne pierwsze wrażenie.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- od czego zacząć?

Zaczynamy od „Dzień dobry” lub „Szanowni Państwo”. Bardzo polecam Ci dotarcie do konkretnej osoby zajmującej się w firmie, do której piszesz, influence marketingiem. Sprawdź stronę internetową marki i tam zakładkę wyprzedaż. jeśli wiesz do kogo piszesz zacznij np. „Szanowny Panie Macieju”). Żadne „Witam”, „Cześć”, „Siema”. To jest mail biznesowy, OFICJALNY. Chcesz być traktowany poważnie, musisz poważnie się prezentować. Nawet jeśli Twój blog/Twoje konto na IG/Twój fanpage na Facebooku tryska humorem, do swojego potencjalnego partnera musisz napisać tak, aby poczuł się kimś ważnym.

Unikaj wiadomości jednowyrazowych typu: „Współpraca?” oraz krótkich zwrotów: „Może byśmy coś razem zdziałali?”. Profesjonalna wiadomość to, w oczach osoby zajmującej się kontaktem z influencerami, o wiele bardziej prawdopodobny początek owocnej i profesjonalnie przeprowadzonej współpracy.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- przedstaw się

To podstawa. Opowiedz osobie po drugiej stronie o sobie, o swoim koncie, kanałach społecznościowych, blogu. Nie wyobrażam sobie podjęcia współpracy z człowiekiem- widmo. Napisz swoje imię i nazwisko (jeśli jesteś anonimowy/anonimowa podaj swój pseudonim, którym się posługujesz), nazwę bloga, czy innego głównego kanału. Nakreśl, jaka jest tematyka, którą poruszasz, na czym przede wszystkim bazujesz. Zanim zaczniesz reklamować czyjś produkt zareklamuj siebie.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- przedstaw swoją wizję współpracy

Bez tego ani rusz. Napisz jak według Ciebie będzie wyglądała Wasza współpraca. Jak widzisz swoje działania i jak dany produkt wpisuje się do Twojego internetowego świata. Na co dzień stosujesz swój własny język komunikacji – nakreśl więc, jak chcesz przeprowadzić kampanię produktu, która w ten język komunikacji się wpisze. Nie mówię, że masz od razu wysłać gotowy artykuł do autoryzacji lub wysyłać pełną strategię działania. Pokaż jednak, że jesteś kreatywna/kreatywny. Chodzi o zarys Twojej pracy. Musisz pokazać, że profesjonalnie podchodzisz do tematu.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- statystyki

To, co (oprócz profesjonalnego podejścia) może przekonać do Ciebie reklamodawcę, to Twoje statystyki. Liczba wyświetleń Twoich Insta Stories, liczba UU na konkretnych/poszczególnych wpisach na blogu, liczba osób, które Cię obserwują, zaangażowanie na Twoim profilu oraz demografia (bez sensu próbować walczyć o współpracę z firmą zajmującą się sprzedażą ubranek dziecięcych, jeśli zdecydowana większość Twojego profilu to osoby poniżej 24 roku życia). Warto również, dla samych siebie, sprawdzać swoje statystyki, by widzieć jaka społeczność gromadzi się wokół nas.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- zakończenie równie ważne

W tym miejscu również warto stawiać na formalne zwroty. Zakończ swojego maila zwrotem: „Z wyrazami  szacunku…”. Następnie Twoje imię i nazwisko, a pod nim link do bloga/ do konkretnego kanału społecznościowego. Reklamodawca musi ocenić, czy Twój styl, sposób prowadzenia Social Mediów i bloga mu odpowiada. Linki na końcu będą idealnym i szybkim odnośnikiem do Ciebie (ułatw pracę osobie po drugiej stronie).

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- personalizuj!

Jeden mail wysyłany na zasadzie „kopiuj-wklej” do stu firm to fatalny pomysł. Lepiej napisać 10 wartościowych wiadomości  niż odstawić „mailową szopkę”.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- czego nie robić!

Teraz przedstawię Ci parę przykładów „propozycji” współpracy, które są po prostu złe. Bardzo złe.

Jak nie pisać maila- przykład pierwszy

„Cześć. Co powiecie na rozdawanko na moim profilu? Wy dacie produkt. Ja udostepnię konkurs u siebie”

Jak nie pisać maila- przykład drugi

„Dzień dobry, jestesmy ubogą rodzina, nie stać nas na panstwa produkty, ale bardzo chetnie przyjmiemy je w darze. mozemy zaoferowac piekne zdjęcia na IG- mamy malo obserwujacych, ale są oni bardzo zaangazowani. To jak?

Jak nie pisać maila- przykład trzeci

„Współpraca z panstwem mi się widzi.”

Jak nie pisać maila- przykład czwarty

„Czy jeśli pokarze wasz produkt na zdjęciach wyślecie mi go?”

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- nie tylko influencerzy zaliczają wpadki

Nie tylko blogerzy popełniają gafy. Kiedyś to ja dostałam propozycję współpracy w ramach prowadzonego bloga. Uwielbiam ten przykład! Pewna firma wysłała do mnie maila z zapytaniem:

„Dzień dobry. Wychodzimy do Pani z propozycją współpracy. Zależy nam na zareklamowaniu preparatu na wszy, a Pani blog wydaje się być idealnym ku temu miejscem.”

Także sami widzicie, jak ważny jest dobór słów! W oddzielnym tekście przygotuję przykładowego maila w związku z współpracą.

Jak napisać oficjalny mail w sprawie współpracy- przykład

Nie ma to jak konkrety! Przejdź do gotowego maila dotyczącego współpracy. Wyświetli się on po dokonaniu symbolicznej płatności w kwocie 9,90 zł. Jego sparafrazowanie pozwoli Ci stworzyć świetny mail, który wykorzystasz zgodnie z własnymi potrzebami.