Jak napisać dobry scenariusz

Skoro tak bardzo zachwalam i polecam formę wideo przyszedł czas na to, bym napisała jak stworzyć dobry scenariusz. W kontekście budowania świadomości marki film to najwspanialsze, co możecie stworzyć, by dać się poznać i sprawić, że odbiorca czuje się bliżej marki. Ale (!) zacznijmy od początku.

Rodzaj filmu

Zanim zaczniesz tworzyć scenariusz musisz zastanowić się nad tym, jaki będzie to rodzaj filmu. Odpowiedz sobie na pytanie: Czy planujesz nagrać

1. krótki film o firmie/produkcie, który umieścisz w reklamie/jako film w tle na FB?

2. kilku(kilkunasto)minutowy odcinek na YT, FB lub IG TV o konkretnej tematyce?

3. długi film będącym czymś w rodzaju programu stand upowego?

W zależności od tego,który ma być to rodzaj filmu scenariusz będzie wyglądał inaczej. Musisz zamieścić w nim konkretne informacje. Wiadomo – im krótszy film, tym trudniej (w tym miejscu ważna jest umiejętność wyrzucania słów niepotrzebnych i skracania zdań – moje ulubione MINIMUM SŁÓW MAKSIMUM TREŚCI). Im film dłuższy, lub o konkretnej tematyce, tym więcej możliwości związanych z rozwinięciem myśli.

Grupa docelowa

To kolejna istotna kwestia. Inaczej bowiem wyglądał będzie film, który kierujesz do nowej grupy odbiorców – ludzi, którzy jeszcze Cię nie znają, a inaczej film do osób, które już miały kontakt z Twoją marką. Inaczej wyglądały będą komunikaty, inna będzie struktura filmu.

Cel filmu

To podstawa. Musisz zadecydować, czy film będzie elementem procesu budowania świadomości marki, prezentacji firmy, czy tych etapów lejka, których konwersja skierowana jest typowo na sprzedaż. Od celu zależeć będą komunikaty oraz elementy związane z wyzwalaniem potrzeby posiadania produkty/chęci obserwowania.

Filmy na pierwszym etapie lejka sprzedażowego

Reklamy te kierowane są do szerokiej grupy odbiorców. Do osób, które być może marki nie znają lub gdzieś słyszały nazwę, ale nie mają pojęcia czym jest i co sprzedaje. Dobrze jest, gdy reklama taka wywołuje emocje. Pokuszę sie nawet o stwierdzenie, że film taki MUSI wywoływać emocje, by później sama marka z czymś się klientowi kojarzyła. By serce jego klienckie drgnęło na dźwięk jej nazwy. Dlatego też w pierwszej kolejności spisz wszystkie słowai  wyrażenia, które kojarzą Ci się z Twoją marką. WSZYSTKIE. Otrzymasz dzięki temu coś, co ja nazywam koszykiem cech i emocji.

O co mi chodzi? I do czego jest Ci właściwie potrzebny koszyk cech i emocji?

PRZYKŁAD

Załóżmy, że jesteś marką tworzącą wzorzyste kapcie dla dzieci i dorosłych. Oto, co wrzucam do mojego koszyka:

kapcie, papcie, paputki, stopy, stópki, dziecko, mama, tata, rodzina, przedszkole, żłobek, rozstanie, płacz, ulga, szkoła, worek na kapcie, szatnia, dom, wiatrołap, kotłownia, przedpokój, zabawa, zdarte noski, wygodne buty, piękne wzory, postaci z bajek, przyjaciele, antypoślizgowość, radość, wspólny czas, rozłąka, trudne chwile, ochrona, bieganie,

Teraz wyobraź sobie, że na podstawie tych słów musisz stworzyć scenariusz łapiący za serce. Odbiorca nie zna Twojej marki, a po obejrzeniu Twojego filmu ma mieć z marką świetne doświadczenia. Zakładając, że kapcie kupują zazwyczaj rodzice (buty to jednak ten typ produktu, który wymaga dokładnej znajomości wymiaru stopy) film będzie targetowany właśnie do rodziców. Mógłby on więc wyglądać tak.

Na filmie widać małe dziecko (wiek: około roku), które samo próbuje założyć kapcie (komunikat: ROCZNIAK  POTRAFI SAM JE ZAŁOŻYĆ). Wreszcie mu się to udaje – dziecko wstaje, ale zaraz spada na pupę. W kolejnym ujęciu dziecko wstaje i robi pierwsze kroki idąc w stronę czekającej na nie mamy (mama czeka na dziecko w pozycji kucającej z otwartymi ramionami mając na sobie kapcie tej marki)  KOMUNIKAT: KAPCIE TOWARZYSZYŁY TAK WAŻNEMU WYDARZENIU. W następnym ujęciu widać jak mama trzyma dziecko za rękę i idą w stronę przedszkola. Zbliżenie na dyndający w ręce malucha worek z kapciami. Dziecko w szatni jest smutne, ale mama wręcza mu kapcie z ulunionym motywem. Dziecko zakłada je, uśmiecha się, daje mamie całusa i biegnie do sali. Mama wraca do domu i w wiatrołapie ściąga swoje buty, zakłada KAPCIE, siada na sofie,wykłada nogi na stół i oddycha z ulgą.

Ogólny komunikat: KAPCIE KOJARZĄ SIĘ Z ULGĄ, Z DOMEM, Z WAŻNYMI WYDARZENIAMI.

To przykład, dzięki któremu chciałabym, byś zrozumiała dlaczego tak ważny jest mój ukochany koszyk cech i emocji. Elementy, które się w nim znajdują stają się bazą Twojego scenariusza.Pobudzają wyobraźnię, Tworzą w Twojej głowie obrazu. Nie jest powiedziane, że scenariusz przyjdzie Ci do głowy od razu – pisanie scenariusza to proces twórczy – daj sobie kilka dni, dopisuj słowa i wyrażenia, rozbudowuj go.

Film, który ma sprzedawać

W zależności od branży możliwości jest wiele. Może to być oryginalne pokazanie kolekcji, przerobienie bajki o Kopciuszku/Śpiącej Królewnie. W przypadku restauracji dobrze sprawdzi się chociażby film pokazujacy dziecko, które w domu nie je warzyw, ale po spróbowaniu potraw szefa kuchni zajada brokuły.

Kolejny raz poproszę Cię o stworenie koszyka. Tym razem wypisz wszystko to, co Twoim zdaniem wywoła potrzebę pożądania u klienta. Pamiętaj o tym, że komunikat zależy od grupy docelowej! Inaczej będzie wyglądał film kierowany do rodziców, inaczej do osób nieposiadających dzieci. Jest to zależne od priorytetów. Inaczej wyglądał będzie komunikat do osób zamożnych, inaczej do osób nieco biedniejszych, itd.

Jeśli nie masz pomysłu na oryginalny scenariusza – skontaktuj się ze mną mailowo: monika@muszewampowiedziec.pl. Stworzę dla Ciebie film dopasowany do potrzeb Twoich odbiorców, który sprzedaje.

Filmy dodawane na profilu na IG, FB, czy YT

Filmy dodawane na IG TV, czy na YT to coś w rodzaju serialu. Nie masz konieczności mówinia wszystkiego na raz. Dzielisz swój kanał, a nawet pojedyncze tematy, na odcinki.

Gdy ja nagrywam tego typu filmy wystarcza mi przygotowany w punktach plan mówienia. Nie piszę gotowego tekstu i nie uczę się go na pamięć, bo wiem, że brzmiałabym sztucznie recytując wyuczoną kwestię. Działa to w drugą stronę – nagrywam film i później spisuję to, co w nim mówiłam. Jednak jeśli Ty czujesz, że wolisz mieć napisany gotowy tekst – zrób to. Przygotuj się, naucz się go i po prostu mów.

Dodatkowe wskazówki

Usiądź, napisz scenariusz i nagrywaj. Nie czekaj na lepszy sprzęt, lepszą kamerę, lepszy aparat, lepszą pogodę. Zawsze będzie coś, na co możesz zaczekać.